ЕКО АКТИВНОСТИ ОД ОСНОВНИТЕ УЧИЛИШТА

назад

УЧИЛИШТЕ

АКТИВНОСТИ

ОУ: Блаже Конески

 Прилеп

- Училишен парк

ОУ: Блаже Конески

 Прилеп

- Намалување на отпадот и ЕКО пораки

ОУ: Блаже Конески

 Прилеп

- Проект за заштита на електрична енергија

ОУ: Кирил и Методиј

 Канатларци

- Еко извештај

ОУ: Блаже Конески

 Прилеп

- Еко училиште

ОУ: Блаже Конески

 Прилеп

- Активности од ЕКО ПРОЕКТОТ

ОУ: Блаже Конески

 Прилеп

- Еко КОДЕКС

ОУ: Кирил и Методиј

 Канатларци

- Стихови на тема "Екологија"

ОУ: Рампо Левката

 Прилеп

- Стихови на тема "Екологија"

ОУ: Рампо Левката

 Прилеп

- Текстови на тема "Екологија"

ОУ: Рампо Левката

 Прилеп

- Учество на натпревар

ОУ: Рампо Левката

 Прилеп

- Проект: Заштита на животната средина

ОУ: Рампо Левката

 Прилеп

- Извештај за Денот на дрвото

ОУ: Климент Охридски

 Прилеп

- Еко драма

ОУ: Рампо Левката

 Прилеп

- Стихови на тема "Екологија"

ОУ: Рампо Левката

 Прилеп

- Текстови на тема "Екологија"

ОУ: Гоце Делчев

Прилеп

- Текстови на тема "Екологија"

ОУ: Круме Волнароски

Тополчани

- Светски ден на мирот

ОУ: Круме Волнароски

Тополчани

- Светски ден за испитување на водите

ОУ: БЛАЖЕ КОНЕСКИ

 ПРИЛЕП

 

Нашиот училишен парк

 

Pred O.U Bla`e Koneski - Prilep postoi parkova povr{ina od okolu dva dekari; koja vo prethodniot period be{e dosta zapostavena; imeno be{e celata obrasnata so treva; nikoga{ neiskosena; vistinski zmijarnik. Celokupniot izgled na u~ili{teto be{e nekako "nagrden" i ne mo`e{e do izraz da se dobie negoviot vistinski lik; parkot ne be{e ni izoran, ni iskosen, ni prooden.

Na na{a inicijativa, zapo~navme nekoi aktivnosti; istiot dvapati go izoravme, go pominavme so rotofreza; napravivme proekt za negovo sreduvawe so pateki i do nekade se obele`aa patekite so ivi~nici. Isto taka, zasadivme i `iva ograda - ligistrum okolu `eleznata ograda; rasadivme seme za najrazli~ni cvetovi. Od rasadenite cve}iwa planirame vo eden od trite koncentri~ni krugovi da go izrabotime makedonskoto sonce od crveni i `olti cvetovi kako simbol na na{eto bitie i postoewe. Sega u{te e potrebno da se naredat patekite so behaton plo~ki i da se nabie bunar na negovata povr{ina za da se odr`uva parkot so normalna koli~ina na voda; nabivaweto na bunarot e povratna investicija, }e mo`eme i sanitariite da gi povrzeme so tehni~kata voda od nabieniot bunar i }e se za{tedi na oddeluvawe na sredstva za Vodovod vo ponatamo{niot period za na{eto u~ili{te; zatoa {to }e ni treba samo pitka voda, a ne i tehni~ka voda; a ako pak, se utvrdi deka i bunarskata voda e ispravna za piewe, nema voop{to da ni trebaat oddeleni sredstva za vodosnabduvawe.

So ureduvaweto na parkot, se otvori liceto na u~ili{teto, a istiot e na{a gordost i primer za toa kako so sopstvena inicijativa i so poddr{ka od Lokalnata Sredina proizleguva ne{to novo i estetsko uredeno; i golem broj na nastavnici zaedno so u~enicite imaat mo`nst za izveduvawe na prakti~na nastava vo prirodni uslovi.

Vo odr`uvaweto na parkot site sme dobrovolno vklu~eni i u~enicite i nastavnicite i direktorkata на училиштето. Pri toa sekoga{ gi po~ituvame ovie pravila:

Ø      Se ~isti SOVESNO, ODGOVORNO, BEZ NESERIOZNOSTI - pod nadzor na oddelenskiot rakovoditel;

Ø      Plasti~ni kesi se nabavuvaat kaj ekonomot - Koneski Dimitar;

Ø     Dokolku vrne ili pak e ekstremno ladno ~isteweto se izveduva vo u~ilnicata;

Ø      Celta e da imame ureden dvor, da `iveeme vo zdrava i ekolo{ki ~ista sredina

Ø      I najva`no da se prijavime vo lanecot na EKO u~ili{tata i da zememe titula {to }e ja opravduvame sekojdnevno i nema da rasturame otpad nasekade.

  АКТИВНОСТИ

ОУ: БЛАЖЕ КОНЕСКИ

 ПРИЛЕП

 

Намалување на отпадот

Прашања и идеи за намалување на отпадот

 Хартија

1.Дали хартијата за канцелариска употреба се чува за рециклирање?

ОДГОВОР: Хартијата за канцелариска употреба се чува за рециклирање. Сите стари книги кои не се потребни одат на рециклирање.

АКТИВНОСТИ: Се собира стара хартија, стари учебници и списанија од наставниците и учениците  за да се носи на рециклирање.

 2.Дали пред рециклирање хартијата се користи од двете страни?

ОДГОВОР: Пред рециклирање хартијата најчесто е употребена од двете страни, но не секогаш. Тоа зависи од големината и потребата на хартијата.

АКТИВНОСТИ: Пред да оди на рециклирање треба да се трудиме хартијата да ја употребиме од двете страни.

 3.Дали секогаш се фотокопира од двете страни?

ОДГОВОР: Не се фотокопира секогаш од двете стрни. Тоа зависи од големината и потребата на текстот.

АКТИВНОСТИ: Како и во претходното прашање да се трудиме да ја употребуваме хартијата од двете страни.

 4.Дали искористената хартија се користи за запишување на белешки?

ОДГОВОР:Да се користи но не секогаш. Побеќето наставници и ученици го применуваат тоа, но не сите.

АКТИВНОСТИ:Старата хартија која е оставена за рециклирање а не е целосно употребена  да ја користиме за запишување на белешки.

 5.Дали копиите од доклументите се чуваат во електронска форма наместо на хартија?

ОДГОВОР: Да се чуваат особено сега кога е развиена компјутерската технологија.

АКТИВНОСТИ: Сите документи, текстови и др. Да се чуваат во електронаска форма. Со тоа ќе се заштеди многу хартија.

 6. Дали на училишните ручеци се избегнуваат матријали за една употрба?

ОДГОВОР: Не се избегнуваат матријали за една употреба. Кога ќе ја купиме ужинката со неа ни даваат салфета или е пакувана во пакетче кое подоцна не можи да се  да се употреби повторно.

АКТИВНОСТИ: Најдобро е да се отвори училишна кујна каде децата ќе се хранат  и ќе се употребуваат матријали и предмети кои ќе можат да се употребат и следниот пат.

 7.Дали училиштата имаат или пак користат објекти за рециклирање?

ОДГОВОР: Училиштето нема објекти за рециклирање

АКТИВНОСТИ: Активно се размислува како да се надмине тој проблем.

 8.Дали училиштето има контејнери за ѓубре?

ОДГОВОР: Училиштето има два големи, два мали и еден контијнер само за пластика.

АКТИВНОСТИ: Остатоците од храна кои се расфрлани низ училишниот двор наместо таму да се фрлаат во контијнерите.

 9.Дали контијнерите редовно се чистат и празнат?

ОДГОВОР: Да

АКТИВНОСТИ: Тие редовно се чистат и празнат.

 10.Дали училиштето купува рециклирана хартија и бежбанки од рециклирана хартија?

ОДГОВОР: Да купува но вежбанките не се секогаш од рециклирана хартија.

АКТИВНОСТИ: Да се купуваат вежбанки од рециклирана хартија.

 11.Дали меморандумот на училиштето е испечатен на рециклирана хартија?

ОДГОВОР: Меморандумот не е испечатен на рециклирана хартија.

АКТИВНОСТИ: Да го испечатиме на рециклирана хартија.

 12.Дали хартијата за бришење раце е направена од рециклирана хартија?

ОДГОВОР: Хартијата за бришење раце не е направена од рециклирана хартија.

АКТИВНОСТИ: Да купуваме хартија за бришење раце од рециклирана хартија.

 13.Дали хартијата за фотокопирање е направена од рециклирана хартија?

ОДГОВОР: Хартијата за фотокопирање не е направена од рециклирана хартија.

АКТИВНСТИ: Оние документи и текстови кои можат да се исфотокопираат на рециклирана хартија да се фотокопираат така.

 14.Дали се купуваат матријали во големи пакувања  за да се избегне претераното пакување?

ОДГОВОР: Да се купуваат.

АКТИВНОСТИ: Сите кои не го применуваат ова нека почнат да го применуваат, со тоа се заштедува многу хартија и картон.

 

ПЕТ амбалажа

Ајде да го погледнеме ФИЛМОТ, да размислиме и да ги прифатиме неговите совети.

(кликни на сликата за да го гледаш филмот)

_____________________________________________________________________________

ЕКО ПОРАКИ

1.РЕЦИКЛРАЈ! ТАКА ПРАВИШ ДОБРО ЗА СЕБЕ И ЗА ДРУГИТЕ! ЗАШТЕДУВАШ ПРИРОДНИ МАРТИЈАЛИ И ЈА ЧУВАШ ПЛАНЕТАТА ЗЕМЈА!

27 ПЛАСТИЧНИ ШИШИЊА = 1 ПЛЕТЕН ЕЛЕК

670 АЛУМИНИУМСКИ КОНЗЕРВИ = 1 ВЕЛОСИПЕД

1 ТОН СТАРА ХАРТИЈА = 13 ПРЕСЕЧЕНИ ДРВЈА

 

2.ФРЛАЈ ГО ЃУБРЕТО ВО КОНТЕЈНЕРИТЕ И КАНТИТЕ, А НЕ ДА ГО РАСВРЛАШ НИЗ УЧИЛИШНИОТ ДВОР!

 

3. ДОМА СИГУРНО ИМАШ МНОГУ СТАРИ КНИГИ, УЧЕБНИЦИ И СПИСАНИЈА. НАМЕСТО ДА ТИ СМЕТААТ ИЛИ ПАК ДА ГИ ФРЛИШ ДОНЕСИ ГИ НА УЧИЛИШТЕ! ТИЕ ЌЕ ОДАТ НА РЕЦИКЛИРАЊЕ, А ПАРИТЕ ШТО ЌЕ СЕ ДОБИЈАТ ЌЕ СЕ УПОТРЕБАТ ЗА ДА СЕ ПОДОБРИ СОСТОЈБАТА НА УЧИЛИШТЕТО, А  ТИ ЌЕ ПРЕСТОЈУВШ ВО МНОГУ ПОУБАВА  ОКОЛИНА!

 

4.ИСТОТО НАПРАВИ ГО И СО ПЛАСТИЧНИТЕ ШИШИЊА! НАМЕСТО ДА ТИ СМЕТААТ ДОМА ДОНЕСИ ГИ ОВДЕ И ФРЛИ ГИ ВО ПЕТ КОНТЕЊЕРОТ!

 

5.ПРВО ОСТРАНИ ГО КАПАЧЕТО НА ШИШЕТО, ПОТОА ИСПЛАКНИ ГО И СПЛОСНИ ГО, ПА ДУРИ ПОТОА СТАВИ ГО ВО ПЕТ КОНТЕЊЕРОТ!

СО ТОА ЈА НАМАЛУВАШ РАБОТАТА НА МАШИНИТЕ КОГА ШИШИЊАТА ЌЕ СТАСААТ ВО ПОГОНОТ ЗА РЕЦИКЛИРАЊЕ!

 

6.ГРИЖИ СЕ ЗА УЧИЛИШТЕТО! НЕ РАСФРЛАЈ ОТПАДОЦИ И НЕ ГО УНИШТУВАЈ ИНВЕНТАРОТ! АКО НЕ ГО ПОЧИТУВАШ ОВА СЛЕДУВААТ КАЗНИ!

 

СО ЗАШТИТУВАЊЕ  НА ОКОЛИНАТА КОЈА НЕ ОПКРУЖУВА

ЈА ЗАШТИТУВАМЕ ЦЕЛАТА ПЛАНЕТА !

  АКТИВНОСТИ

ОУ: БЛАЖЕ КОНЕСКИ

 ПРИЛЕП

Проект за заштеда на електрична енергија

 

Во нашето училиште има инсталирано:

1350 неонки од по 38W        =          51,3 kW.

                                                Обични сијалици 40 x 100W           =             4 kW

                                                Обични сијалици 25 x 100W           =             2,5 kW

                                    2 пумпи од парното греење по 3kW            =              6 kW

                                                1 пумпа (хидрофор) 2 kW     =              2 kW

                                                                                                            65,8 kW

Ако на оваа потрошувачка ги додадеме и компјутерите за кои сеуште немаме конкретни показатели за нивната потрошувачка, потрошувачката на електричната енергија би се зголемила отприлика за 75 kW.

Плус на оваа потрошувачка можат да се додадат и некои грејни тела (печки, греалки) кои се користат во ектремно ниските температури, кои значително ја зголемуваат потрошувачката на електрична енергија.

Предлози:

·         Обичните сијалици во клозетите (40) да се заменат со штедливите сијалици.

·         Обичните сијалици во паркот (25) да се заменат со штедлиvи сијалици.

Само со замената на овие штедливи сијалици, нивната потрошувачка од 6.5 kW би се намалила за 1/4. Бидејќи овие сијалици во училишниот парк, кој ви светеле по просек 10 часа од вечер, заштедата би била голема

·         Хидрофорот од паркот со кој прво ќе заштедиме вода за пиење, односно ќе трошиме вода од бунарот за наводнување на паркот и претежно за санитарна вода.

Во вецеата ќе се изврши зафат со кој ќе се издвои техничката вода посебно за писоарите и казанчињата.

Да се постават електрични вентили со тајмер, и би се подесило времето на активирање на водата во писоарите да течи во одредени временски периоди, со кој би се заштедило хидрофорот да не биди активен постојано (односно би заштедил на потрошувачката на струја).

·         Да се постават соларни модули за производство на електрична енергија и акумулаторски систем за складирање на енергијата.

Енергијата од овој систем би ја користеле за сијалиците во училишниот парк, хидрофорот.

Така би користели и заштедиле електрична енергија и вода за пиeње.

Ваков систем можи да го користиме и како енергија за компјутерите.

Наши правила кои ние ги почитуваме:

Без потреба светилките да не светат! Значи - гаснете ги светилките!

Водата се штеди, оти многу вреди!

  АКТИВНОСТИ

ОУ:

КИРИЛ И МЕТОДИЈ

КАНАТЛАРЦИ 

ЕКО ИЗВЕШТАЈ

По повод 05 јуни-денот за заштита на околината -учениците од  подрачното основно училиште во с. Подмол  имаа доста богата еко активност. Имено вредните раце на малкубројните ученици и нивните наставници за време од една седмица  создадоа доста интересно место за творење кое претходно беше исчистено и на кое се создадоа доста творби со кои можеме да се пофалиме.

Во училишниот двор се направи катче на отворено со лого: ”ТВОРИМЕ ВО ПРИРОДА ЗА ПРИРОДАТА. Учениците создадоа доста ликовни и литературни творби кои исто така беа изложени онаму каде што и се создаваа -во природа на тема: ДА ЈА ЗАШТИТИМЕ ОКОЛИНАТА. Се направи изложба со хуманитарен карактер, се подаруваа творби на ученици и родители кои ја посетија изложбата со цел да се поттикне еко свеста за заштита на околината.

Учениците од IV одделение ја изведоа драматизацијата Еко бомба. Сите ученици беа пофалени за нивното несебично залагање. Како прилог на овој еко извештај ви испраќаме фотографии и дел од творбите на учениците.

 

Извештајот го подготвија младите екологисти од подрачното училиште

во с.Подмол под раководство на наставничката Наташа Блашкоска

 АКТИВНОСТИ

ОУ: БЛАЖЕ КОНЕСКИ

 ПРИЛЕП

Еко училиште

Koga ~ovek svesno, a potoa najlesno preminuva vo navika - negri`no i kontinuirano so ignorirawe go zapustuva prostorot okolu nego, toga{ treba ne{to pod itno da se prezema; kolku pobrzo toa podobro.

Zapu{tеna i neuredena povr{ina od okolu 2 i pol dekari zad u~ili{te, {to pretstavuva{e vistinski zmijarnik - neprooden - odvi{ok sam za sebe; ne~isti u~ilnici; hodnici koi so tek na vremeto po yidovite sobirale plastovi pra{ina, pajaci i paja`ina da ne ja ni spomnuvame; dvor isto taka neureden i so rasfrlani otpadoci nasekade - toa e minato. Toa e samoevalvacija i analiza na sostojbata  vo koja{to se nao|a{e u~ili{teto.

Vodeni od idejata deka navistina sakame da preuredime, da isfrlime se {to ne ni e potrebno da se oslobodime od se ona {to pretstavuva vi{ok; da is~istime da izgradime i da se pofalime so ubavinite na estetskoto, ~istoto, uredenoto. No, ne samo da sredime, i da ne go odr`uvame postignatoto, tuku da se stremime kon novi predizvici za dostignuvawe na horizontot vo ~istost, higiena, uredenost i sredenost.

Se smenija podovite vo site u~ilnici i po site kabinet~iwa so vkupna povr{ina od 1400 m2 so novi PVC podovi; se varosa celo u~ili{te, se pomina cokleto so mrsna boja; se rekonstruiraa sanitariite vo celo u~ili{te; и najmnogu parkovata pov{ina zad u~ili{te postepeno prerasnuva vo prekrasen park: se izora na dva pati; edna{ и u{te edna{ so rotofreza; se napravija 3 koncentri~ni krugovi so pateki so ivi~nici и behaton plo~ki; izdup~ivme bunar; okolu nego zasadivme `iva ograda - ligistrum: и istiot od zapu{ten proсtor; popoleka prerasnuva vo prekrasno mesto za site; za odr`uvawe n a nagledni ~asovi vo priroda; za odmor zabava и rekreacija, ne samo za u~enicite, tuku и za site `iteli na naselbata To~ila и na gradot. Site salonski cve}iwa vo u~ili{teto vo proletniot period gi presadivme i postojano gi prihranuvame.

Sekoj Ponedelnik na oddelenski ~as; spored prethodno izgotven raspored sekoe oddelenie so oddelenskiot rakovoditel, go ~istat prostorot vo и okolu u~ili{teto. Postojano sme vo  dvi`ewe, ureduvawe i preureduvawe na na{a sopstvena inicijativa so sopstven trud i zalagawe; zna~и ne samo da se dostigne posakuvanata sostojba; tuku istata da se odr`и podolgoro~no и postojano da se nadograduva.

 

Na{eto moto e:

Uporna rabota, trud; prezemawe na razni inicijativi, komunikativnost, spremnost za rabota i sorabotka, konstruktivnost, `elba za ubav, ~ist, ureden, i sreden prostor kako vo u~ili{teto, taka i okolu nego; miris na sve`o farbani yidovi i sve`a zelena treva.

www.oublazekoneski.edu.mk

 АКТИВНОСТИ

ОУ: БЛАЖЕ КОНЕСКИ

 ПРИЛЕП

 

Активности од ЕКО ПРОЕКТОТ

 

Проектот ЕКО е наменет за да се подбри изгледот на околината во која учиме, да се развие еколошата свест, да се натераат учениците да ја чуваат и да се грижат за околината.

  Ние овој проект го работиме по програмата на прирачникот Како да се стане ЕКО училиште .

 Во овој прирачник има седум чекори кои треба да се остварат за да се стане ЕКО УЧИЛИШТЕ. Тие седум чекори се:

1. Формирање на ЕКО одборот

2. Анализа на состојбата на животната средина

3. План на активности

4. Следење и евалуација на напредокот

5. Поврзување со наставната програма

6. Информирање и вклучување на целото училиште и пошироката заедница

7. ЕКО - КОДЕКС

Со секој чекор следува анекс во кој пишува како да работиме во тој чекор.

  Ние сме стасани до 5 чекор.

 Во првиот чекор Формирање на ЕКО одборот ние го формиравме ЕКО одборот . Еве ги имињата на најредовните ученици :

1.Симона Наумоска  VI-4 одд

2.Ивана Ѓорѓиоска  VI-1

3.Стефан Ристески  VII-4

4.Бисера Бошкоска  VI-2

5.Христина Тодеска VI-2

6.Катерина Глигороска VI-1

7.Ивана Наумоска VI-2

8.Мартина Маркоска VI-1

9.Бојан Димески VI-2

   Во вториот чекор Анализа на животната средина ние ги одговоривме прашањата од Анексот 2. А за да одговориме на прашањата потребно беше да ја разгледаме околината во училиштето. Тоа и го направивме.

 Во третиот чекор План на активности ние направивме листа на активности кои веќе се завршени и листа на активности кои се планира да се остварат во наредниуот период. Сите овие активности беа поврзани со подобрувањето на животната средина.

 Во четвртиот чекот Следење и евалуација на напредокот ние следевме како се одвиваат активностите кои беа предвидени за тој дел од годината.

Сега сме во петтиот чекор каде што почнуваме да правиме листа на предметите од природните науки за тоа кои теми се поврзани со ЕКО проектот.

Остануваат да се реализираат останатите два чекори.

Еве неколку наши согледувања, идеи и размислувања кои произлегоа од направените анализи:

Отпад: Во околината на нашето училиште има многу ѓубре. Најмногу го има во задниот дел на училишниот двор. Тоа се најчесто отпадоци од храна или опаковките од храната, но исто така има и расфрлена хартија. Најголемиот дел од ѓубрето го создаваат учениците, но понекогаш ѓубре фрлаат и луѓето кои поминуваат во околината на нашето училиште.

Намалување на отпадот: Отпадот ќе се намали така што ќе се постават контејнери на одредени места и редовно ќе се чистат, да има соодветни казни и при тоа да се развие еколошката свест кај учениците.

Транспорт: До училиште учениците одат пешки, а наставниците ги користат своите автомобили, но помалку се застапени велосипедите. Предлагаме наставниците повеќе да доаѓаат пеш или со велосипеди бидеќи издувните гасови кои ги испуштаат авотомобилите се штетни за нас учениците.

Поголем дел од наставниците на училиште доаѓаат со автомобили, а додека учениците доаѓаат пешки, а не со автобуси. На наставниците кои не доаѓаат пеш треба да ги постветуваме да доаѓаат пеш или со велосипеди. Најголем дел во такси и во автомобили има по една личност, но понекогаш вработените во училиштето по пат во автомобилите качуваат свои колеги. Наставниците не треба да доаѓаат со автомобили. Во училишниот двор нема безбедна зона за возење на велосипеди. Но во училишниот двор близу до зградата треба да се стави решетки за безбедно паркирање на велосипедите. Наставниците Петар и Бранко по техничко образование за време на посебни часови даваат инструкции за возење на велосипеди. Тие не учат за правилно возење на велосипеди. Нашето училиште има училишно комбе, и се планира да се инсталира на плин, но тоа ќе се користи само за ретки потреби.

Енергија: Нашето училиште користи топлинска и електрична енергија. Дрвата, струјата и јагленот се максимално искористени. Годишно нашето училиште користи 204 кубика дрва од кои 102 кубика се бука, а 102 кубика се даб, јаглен и струја. За намалување на енергијата предлагаме котларата  која е оддалечена 200m од училиштето, да се премести преку проект до училиштето, така што топлината нема да оди под земја туку ќе биде многу поблиску до нашето училиште. Исто така предлагаме тврдото гориво (користење на дрва и јаглен) да се замени со течно гориво (користење на нафтата), а во однос на стеденјето на електрицната енергија имаме посебен проект.

Вода: За вода училиштето троши голема сума на пари и тоа околу 50.000 денари месечно. Непотребното течење на водата може да се намали ако чешмите редовно се затвораат и да се намали притисокот.

Во нашето училиште притисокот на водата е прилагоденa спрема потребите. Доколку дојде до зголемување на притисокот на водата веднаш се известува хаус мајсторот да го намали. На чешмите не се инсталирани мерачи, но доколку е потребно тие ќе се инсталираат.Водата во училиштето е тврда, но сепак се употребуваат некои стретства за да се намали тврдоста на водата. Во училиштето чешмите не се со мал млаз. Понекогаш некои чешми почнуваат да капат, а хаус мајсторот чека интервенција од некој од вработените или директорката. Во тоалетите има казанчиња, но сепак тие не се инсталирани со мали млазови колку за потребите на учениците. Во нашето училиште има мерачи кои луѓето од Водовод доаѓаат и редовно го читаат. Во дворот на училиштето нема дождовница но сепак има поставено нови олуци кои ја собираат дождовната вода, но би било убаво да се постават садови или буриња за собирање на дождовноцата. Во нашето училиште нема училишна бара, но доколку би имало дождовницата би ја пренасочувале да ја полни. Исто така и во соработка со Водовод нашето училиште има здрава чиста вода за пиење.

Здравје: Здравјето најчесто се поврзува со здравата исхрана. На часовите по Биологија се зборува за здрава исхрана во соработка со Заводот за здравство, докторката Билјана Василеска и наставничките Милка и Васе по Биологија одржаа часови за правилна исхрана, а и понатаму ќе се оржуваат предавања на слични теми. Поголем дел од вработените и учениците знаат што е тоа здрава исхрана, но со тек на време со одржување на предавања оние кои не знаат што е тоа здрава исхрана ќе научат. Дел од наставниците знаат кој се двата извори за добивање на енергија во телото, но со активности треба и ние да ги научиме и да ги знаеме. Во училишето нема истражувања за здрава исхрана, но сепак би било добро да се направи. Ние немаме напреавено кампања за добра исхрана и здрав живот, но во соработка со наставничките по Биологија треба да направиме кампања за здрава исхрана и здрав живот. Во училилиштето ние немаме направено анкета за здрава исхрана но сите се храниме со брза храна, треба да се реализира отварање на училишна куња за учениците да се хранат правилно и здраво. И покрај немањето на спортска сала во училиштето се организираат натпревари во соработка со агенцијата за спорт, и тоа натпревари во: Ракомет, одбојка, фудбал, стрелаштво и др. Но исто така училиштето купи пинг-понг маса за да можат учениците и вработените да се релаксираат и забавуваат. Голем дел од учениците помагаат во изработкатката на паркот и вршат други активности. Во училиштето строго е забрането пушењето и наставниците го почитуваат законот. За подобро здравје во училоштето се отвараат прозорците за влегување на чист воздух. Понекогаш училишниот двор го користиме за предавања и по физичко образование и по Биологија.

Исто така здравјето кај учениците може да се заштити со тоа што би се подобрила хигиената во училиниците и WC-та така што тие редовно би се чистеле и одржувале од страна на хигиеничарите. Се разбира и ако ги почитуваме и овие правила:

1.      Sekakva hartija {to se upotrebuva da se frla vo korpite, a ne vo veceata;

2.      Upotrebenite vlo{ki da ne se frlaat vo veceata, zatoa {to se zatnuva kanalizacijata

3.      Да не се frla nikakov drug otpad - od plasti~ni i stakleni {i{iwa do bilo {to vo odvodot - zatoa {to so zatnat odvod gnasnata voda se vra}a nazad i mo`e da ima epidemija i bolesti;

4.      Posle sekoja upotreba да се pu{ta voda i да се odr`uvaат veceata ~isti;

5.      Да се zatvoraат slavinite od ~e{mite за da ne te~at;

6.      Za se ostanato povrzano so odr`uvawe na higienata да се разговара со возрасните и претпоставените во училиштето!

                                                                                                  Од раководството на

                                                                                                    ЕКО ПРОЕКТОТ

 АКТИВНОСТИ

ОУ: БЛАЖЕ КОНЕСКИ

 ПРИЛЕП

 

EKO KODEKS

 

  1. Sredinata da se ~uva, odr`uva ~ista i postojano  da se za{tituva od sekakov vid na zagaduvawe;

  2. Preku postojani razgovori, uka`uvawa, ubeduvawa da se razviva AKTIVNA SVESNOST za zna~eweto i va`nosta  na zdrava i ~ista sredina;

  3. Da ne se frlaat sekakov vid na otpadoci sekade;

  4. Da se selektira i klasificira razli~niot vid na otpad za da se REupotrebi;

  5. Pravilno da se rakuva so RESURSI vo smisla na nivno {tedewe: struja; voda, otpad;

  6. Sijalicite, i razli~nite aparati bez potreba da ne svetat t.e da se gasnat ako ne se koristat;

  7. Slavinite, pisoarite i kazan~iwata da se zatvoraat za da ne te~at bez potreba;

  8. U~ilnicite sekoj den po smenite da se metat i pominuvaat so dezinfekciono sredstvo - IZOSAN ili ASEPSOL;

  9. U~ilnicite redovno da se provetruvaat;

  10. Staklata od prozorcite redovno da se ~istat so sredstvo za da svetat;

  11. Hodnicite i skalite po zavr{uvaweto na odmorot golem i po zavr{uvaweto na smenata da se pominuvaat so voda;

  12. Vo vecata da ne se frla sekakov vid na otpad;

  13. Vo sanitariite obavezno da se tura i da se ~istat so dezinfekcioni sredstva;

  14. Paja`inite redovno da se trgaat od po }o{ovite;

  15. Sekoj Ponedelnik na oddelenski ~as da se ~isti dvorot i perkot od otpadoci;

  16. Cve}iwata redovno da se polevaat so voda i po potreba da se rasaduvaat;

  17. Vo dvorot otpadocite da se frlaat na soodvetni mesta; t.e vo kantite;

  18. Sekoja  zabele`ana promena po odnos na zagaduvawe na sredinata ili zapostavenost na bilo koj del od prostor da se PRIJAVI i istat da se otstrani vo najbrz mo`en rok;

  19. Rabotnite povr{ini redovno da se pominuvaat so IZOSAN ili ASEPSOL;

  20. Nekolku pati godi{no dvorot i nadvore{nosta na u~ili{teto da se izmie so golem mlaz voda od bunarot od u~ili{teto;

  21. Redovno da se nabavuva te~en sapun i istiot racionalno da se koristi;

  22. Tepisite v kancelarija i po hodnicite da se perat najmalku dva pati godi{no;

  23. Da se zapo~ne so primena na praktika za sobirawe na hartija, `elezo i plastika;

  24. Mijalnicite vo vceata da se is~istat so vim ili drugo sredstvo za dezinfekcija i beleewe;

  25. EKO KODEKSOT da stane JAVEN PRAVILNIK kon koj site }e se pridr`uvaat i }e go po~ituvaat.

  АКТИВНОСТИ

ОУ:

КИРИЛ И МЕТОДИЈ

КАНАТЛАРЦИ

Стихови на тема "Екологија"

КОГА ЦВЕЌЕТО ПЛАЧЕШЕ ПОД МОИТЕ НОЗЕ

 

На одмор, по вториот час

со моите другари излегов јас.

Трчавме низ цело училиште

брмчевме ко оси од улиште.

 

Не видов каде згазнав јас

одеднаш слушнав тажен глас

убавото цвеќенце плачеше

под мојата нога се мачеше.

 

Ги викнав другарчињата

да му помогнеме,

на сите ни беше жал

за ранетиот цвет мал.

 

Се договоривме:

Градина ќе насадиме,

ќе ја гледаме, ќе ја вадиме.

И ветуваме: никогаш веќе

нема да згазниме цвеќе.

 Сара Талеска

_________________________________________________________________________

ДА ЈА ЧУВАМЕ ЖИВОТНАТА СРЕДИНА

 

 Да ја чуваме и пазиме

Животната средина,

Охридската пастрмка

И морската сардина.

 

Нашите ливади

полиња и ниви

да бидат чисти, зелени

без отпадоци сиви.

 

Од дедовци прадедовци,

од сите нации

Порака има

за сите генерации.

 

Чувај ја, пази ја,

негувај ја, не гази ја

природата мила-нашата

животна средина.

 Христина Митаноска

 АКТИВНОСТИ

ОУ: РАМПО ЛЕВКАТА 

ПРИЛЕП

Стихови на тема "Екологија"

EKO-PESNA

 

                                              Ne rasfrlaj nasekade

                                              otpadoci,

                                              neka bide ~ista

                                              tvojata okolina!

 

                                              Sekoj koj e razumen,

                                              otpadokot neka go frla

                                              vo korpa za otpadok!

 

                                              Ne ja zagaduvaj okolinata

                                              neka bide ~ista,

                                              zatoa {to taa

                                              e tvojot vtor dom,    

                                              i tvojata vtora majka!   

 

                                              Neka  bide ~isto

                                               kako {to e sega

                                               taka  da  bide  ~isto

                                               i vo idnina!

 

                                                Da bideme ekologisti,

                                                da is~isteme se,

                                                se po red!

                                                                                        Tijana Mitrevska

_________________________________________________________________________

EKOLOGIJA

 

           Otpadoci da ne frlame

                                                            nasekade ve}e

                                                            sekoj vo gradinata

                                                            da zasadi cve}e!

 

                                                            Da ja sakame prirodata

                                                            da bideme ekologisti

                                                            vozduhot, vodata, po~vata,

                                                            neka bidat ~isti.

 

                                                            Prirodata e kako bajka

                                                            prirodata e na{a majka.

                                                            Zatoa da ja ~uvame

                                                            i da ne ja zagaduvame!

 

Kostoska Ivona

_________________________________________________________________________

Ekologija

 

Otpadoci da ne frlame

                                                      nasekade ve}e

                                                      sekoj vo gradinata

                                                      da zasadi cve}e!

 

                                                      Da ja sakame prirodata,

                                                      da bideme ekologisti

                                                      vozuhot, vodata, po~vata

                                                      neka bidat ~isti!

                                                           Frosina Petreska

_________________________________________________________________________

HIMNATA NA PRIRODATA

 

Prirodata e kako bajka

                                                       prirodata e na{a majka,

                                                       so~uvajte ja pticata {to pee,

                                                       bistri reki sonce {to gi gree.

 

                                                      Zo{to li nekoga{ se luti

                                                       zo{to li nekoga{ se murti

                                                       ~uvajte go mirisot na cvetot

                                                       i smeata na decata vo svetot.

 

                                                       Pove}e ja sakam

                                                       se pove}e ja znam

                                                       prirodata me vika

                                                       qubov da i dam.

                                                                                                                      Stefan Ivanoski

                           _________________________________________________________________________

PLANINSKI POTO^IWA

 

  [umat, peat, bleskaat-

                                                        ko solzavi o~iwa,

                                                        razigrani, penlivi-

                                                        planinski poto~iwa.

 

                                                        Raspeani skokaat

                                                        nad kamewa mazni

                                                        od niv pijat vodi~ka

                                                        `ivotinki razni.

 

                                                        Ru{at, ronat zemja

                                                        od bregovi meki,

                                                        taka odat veseli-

                                                        se slevaat vo reki!

 Aleksandar Ko~oski

_________________________________________________________________________

Topola

 

Kako moma vita

izvi{ila stava

I ~ini{: sonceto

}e go dopre so glava.

 

Vo utrini svetka,

se vi{nee nad patot.

Na grankite nejzini

sletuva jato.

 

I koga do`d proleten

od neboto rosi,

vezden gi ~e{la

zlatestite kosi.

 

Se vi{nee stebloto,

crcor od ptica se lee,

naokolu vetrot palav

se vezden pee.

 

Vo no}ta temna,

koga spie sekoe dete,

nad nea mesecot sjaen

sedele plete.

                                                                                                   Milena Velkoska

_________________________________________________________________________

Zeleno

 

                                                     Cve}iwa jas imam

                                                      vo gradina moja

                                                      i mnogu ja sakam

                                                      zelenata boja.

 

                                                      Gi sakam potocite,

                                                      rekite i ezerata

                                                      sakam se koga e

                                                      {to i e vo prirodata.

                                                      

                                                      Sakam se

                                                      {to e vo

                                                      prirodata

                                                      bidej}i taa

                                                      ni ovozmo`uva

                                                      se {to obo`avame.

                                                                                                     MARIJA BLAШKOSKA

_________________________________________________________________________

Ekologija

 

 Niz na{ata {iroka okolina

                                                 niz zelenata treva i ubav svet, 

                                                 se nao|a |ubre i sekakov smet.

                                                 Koga bi imal vol{ebno stap~e

                                                 bi go napravil ~isto moeto grad~e.

                                                 Ulici, parkovi, zelenila,

                                                 se da bide ~isto, a vodite vo rekite

                                                 sekoga{ bistri.

                                                 Da ja pobarame svesta, izgubena na{a

                                                 za da ne propadneme vo golemata ka{a.

Filip Taseski

_________________________________________________________________________

Ekologija

 

Ajde deca mili

                                                             da odime v parkot

                                                              da is~istime se

                                                              ekologisti da sme.

 

                                                              Ubavo e da se `ivee

                                                              vo sredena okolina,

                                                              ubavo da ni e

                                                              i ~isto da e se.

 

                                                              Prirodata na{a

                                                              na pomo{ vika

                                                              da ~istime se

                                                              od sre}a da blika.

 Mario Ilieski

_________________________________________________________________________

Ela

 

                                                    Edna ela   

                                                    sred pustina bela

                                                    obla~e ~eka.

                                                    Sonceto ja pe~e,

                                                    igli~kite i `olteat

                                                    ovaa ela mala

                                                    za voda pekala.

                                                    Neboto se smiluva,

                                                    senka i prati,

                                                    i obla~e do`dovno

                                                    za `elba da  ja skati

                                                                                                        Simona Kostadinoska

_________________________________________________________________________

 PESNA ZA DRVCETO

                                                Drvceto pred zgradata           

                                                gri`livo posadeno,

                                                ubavo ogradeno,

                                                zakoreneto,

                                                razgraneto,

                                                razlisteno,

                                                so slodot se rakuva,

                                                du{ata ni ja lekuva,

                                                sakame da trae,

                                                da vekuva.

 Stefan Janeski

_________________________________________________________________________

Proletta e ubava

 

                                                           Proletta e ubava,

                                                           koga sonceto gree,

                                                           pticata vo planinata

                                                           koga ubavo pee.

                                                           Ubava e proletta

                                                           vo utrinska rosa,

                                                           i so detskite pesni

                                                           rodost {to nosat.

                                                                                           MARIJA BLAШKOSKA

_________________________________________________________________________

Vol{eben zbor

 

Ima eden zbor,

                                                              so golemo zna~ewe,

                                                               koj }e go razbere

                                                               dolgo }e `ivee.

 

                                                               Ima eden zbor,

                                                                koj idnina zna~i,

                                                                nau~i go ti

                                                                i sonceto posvetlo

                                                                }e zra~i.

 

                                                                Ima eden zbor

                                                                 EKOLOGIJA se vika,

                                                                 nau~i go ti

                                                                 i sre}a nasekade

                                                                 }e blika.

 Elena Vandevska

 АКТИВНОСТИ

ОУ: РАМПО ЛЕВКАТА 

ПРИЛЕП

 

Текстови на тема "Екологија"

 

Da ja za~uvame ~ista i zdrava na[ata okolina

     Na na[ata planeta, Zemja, ima vodeni i kopneni povr[ini, lu\e, `ivotni, rastenija... Toa e prirodata na[ata vtora majka. Nie se ra\ame, rasteme i umirame. Za da bideme zdravi i ~isti treba da odr`uvame li~na higiena, a i higiena vo okolinata. Na dvaeset i prvi mart (21.03) e prviot proleten den, a so toa i denot na ekologijata. Toj  den e posebno zna~aen za nas-lu\eto, `ivotnite, rastenijata i ostanatite `ivi organizmi. Na 21.03 sekoj ~ovek treba da si ja is~isti svojata okolina. Ajde da bideme iskreni. Kako izgledaat ulicite, u~ili[nite dvorovi, rekite, parkovite, pati[tata? "-Brilijantno ~isti", zar ne? Dali vo rekite mo`eme da se iskapime i ili barem race da se izmieme?-Ne! Na moriwata i okeanite da ima bura, vo nevremeto da se prevrti ogromen tanker. Toga[ [to ]e vidime? More preplaveno so nafta, a naokolu da plivaat snemo`eni morski ptici i bez`ivotni ribi. Kako izgledaat igrali[tata, parkovite, planinite, livadite, zelenite [umi? Zelenite prekrasni [umi izgledaat kako elki~ki ukraseni so ~a[ka od jogurt, limenki, keksi, iskr[eni plasi~ni [i[iwa. Rastenijata ne treba da gi uni[tuvame ili zagaduvame, zatoa [to tie ni davaat da di[ime ~ist vozduh-kislorod. Tie se na[ite beli drobovi.

    ^ovekot ima i svoi poroci: DROGA, ALKOHOL, CIGARI...Tie se [tetni za negovoto zdravje, a i za okolinata. So razotkrivaweto na tehnikata i tehnologijata ~ovekovata sredina e se pozagadena. Sekoj den slu[ame za otvoraweto na novi fabriki koi u[te pove]e go zgolemuvaat jaglerot dioksid i go zamagluvaat prekrasnoto sino nebo. Zatoa treba da se stavat filtri. ^adot od fabri~kite oxaci i ~adot od avtomobilite e [teten za [ovekot, pticite, posevite. Koj [ara po yidovite i zgradite? Koj gi kr[i klupite i ogradite? Vozrasnite, ili nie decata i mladite? Mili drugar~iwa  nema [to da krieme. Na[ata prekrasna ubavica-prirodta se pretvori vo iznemo[tena starica. Prirodata e vo agonija na sekoe ]o[e-deponija! Taa "prinudno boleduva". Ja ostavivme sama da se sreduva. Zatoa taa ~esto ne kaznuva, namesto da ne predupreduva! Zo[to ni e se, koga na[ata priroda e ta`na i boleduva!

 Eve vi nekolku soveti:

1.Ne frlaj go smetot na zemjata, tuku vo korpa za otpadoci!

2.Ne uni[tuvaj gi i ne zagaduvaj gi rastenijata!

3.Ne frlaj smet vo vodite!

4.Grankata ne moli:"- Ne kr[i me, toa boli!"

5.Ne gazi ja trevata, taa pla~e pod tvoite noze!

6.Fabri~kiot oxak bara:"-Postavete filtri, mojata rana e stara!"

 

Jas sakam da sum sre]na, vesela i zdrava

za da ne ja uni[tuvam prirodata

]e gi po~ituvam site prava.

Ako saka[ priroda i ~ist svet

toga[ ne zagaduvaj so smet,

i ne uni[tuvaj go toj ubav cvet!

  Marija Bla[koska

 _________________________________________________________________________

Da ja za~uvame ~ista na[ata okolina

 

Priroda! Kolku ubav zbor. Planetata Zemja e na[ zaedni~ki dom, no za nekoj taa e i obi~en son. Se pra[uvam ? Zarem lu\eto ne sfa]aat kolku im [teti toa [to ne ja ~uvaat zdrava i ~ista ~ovekovata okolina?

Ajde da se obideme ekologisti da bideme.

Zemjata sekoga[ bolno moli: "-Nemojte, toa me boli!"

^uvajte ja prirodata, taa e na[ dom, ne ja zagaduvaj te za pomiren son! Milioni pravila vo livada so treva ima, no retko koj vo predvid gi zema. Drvjata vo prirodata kako sonce zra~at, tie kako o~i na Zemjata ni zna~at. Treba uredno da ja ~uvame okolinata na[a, skr[eno drvce e kako doma skr[ena skapocena ~a[a. Vo ~ista priroda treba slobodna ptica da leta, a dolu na zemjata mirno mravka da si [eta. Eh, koga tolku ~isto bi bilo, nasmevki, pesni sekade bi e~ele, toga[ drvjata ne bi gi se~ele.

 Planetata ni e isto kako majka, koga tolku ~ista bi bila `ivotot na[ ]e bide kako bajka. Da ja sredime prirodata. Za sreduvawe kako prvo da posadime drvo. Toa bi i zna~elo na na[ata planeta. So tolku mnogu drvca bi zra~ela kako najsjajna kometa. Da zasadime drvca, domot Zemja ]e ni bide ~ist, a `ivotot bez mnogu drvca ne e ist.

Pote[ko bi bilo taka, bi nemale uslovi v raka. Zatoa, da ja zasadime idninata na[a! Toa bi bilo posadeno drvo! A, drvoto e del od idninata koja e pred nas. Ako ja ~uvame okolinata ~ista, vo nea da te~e reka bistra, vo nea sloboda da ima, i vo prolet, leto i vo zima. Vo okolinata da se peat pesni, brzi te[ki i lesni. Drugarstvoto da vladee vo sekoja ~ista okolina, da nema karanici po nikoj a cena.Toa bi bilo naru[uvawe na samata okolina. Dovolno ]e bidi da zasadime drvo i cve]e, da bide slobodna okolinata, a ne kako zarobena vo vre]a. @ivotot e kako kamen bez ~istota.

Da ja ~uvame prirodata. "Prirodata e najgolemo bogatstvo!"

  Marija Bla[koska

 _________________________________________________________________________

Ekolo[ko odnesuvawe

 

Ekologijata e nauka koja se obiduva da ni objasni kako funkcionira prirodata i ni dava idei kako da ja za[titime, a nie sme tie [to seto toa treba da go primenime vo praktika. Ako sekoj poedinec ne se odnesuva na na~in koj ne i [teti na prirodnata sredina, nema da ima nikakva polza od rabotata na nau~nicite, a osven toa takvoto odnesuvawe i [teti i na drugite `iteli na planetata.

                                                           Frosina Petreska

 АКТИВНОСТИ

ОУ: РАМПО ЛЕВКАТА 

ПРИЛЕП

Учество на натпревар

Училиштето Рампо Левката  учествуваше на меѓуопштинска олимпијада на млади техничари и природнаци  мај 2010 г., каде претставник беше ФИЛИП  ПЕТРЕСКИ од VI одд. и освои  второ место по предметот Екологија - со изработен проект на тема: Загрозени видови животни.

 

АКТИВНОСТИ

ОУ: РАМПО ЛЕВКАТА 

ПРИЛЕП

Проект: Заштита на животната средина

Училиштето Рампо Левката присуствуваше на семинар во Солун - Грција со проект "Заштита на животната средина во основното образование". На истиот беше приложено следново:

Svesta za za{tita na `ivotnata sredina kaj u~enicite treba da se razviva po~nuvaj}i od nivnata najmala vozrast.

Osnovni problemi vo odnos na  zagaduvaweto na `ivotnata sredina koi se definirani se slednive:

-          nedovolno poznavawe na pri~inite koi doveduvaat do zagaduvawe na vozduhot

-          nedovolno poznavawe na izvorite koi doveduvaat do zagaduvawe na vodata

-          nedovolno poznavawe na pri~inite koi doveduvaat do zagaduvawe na po~vata.

Kako i sekade vo svetot taka i vo Prilep lu|eto sekojdnevno se soo~uvaat so problemot na zagaduvaweto na `ivotnata sredina. Zemaj}i go predvid faktot deka edinstveno ~ovekot e najgolemiot zagaduva~ na `ivotnata sredina, a deteto e tatko na ~ovekot, ona {to traeba da se napravi e da se deluva na razvojot na svesta na najmalite.

 

АКТИВНОСТИ

ОУ: РАМПО ЛЕВКАТА 

ПРИЛЕП

 

Извештај за Денот на дрвото

 

Како и секоја година така и годинава од нашето училиште Рампо Левката се изврши пошумување во околината на манастирот во селото Селце подржувајќи ја акцијта засади дрво, засади ја твојата иднина – Ден на дрвото. На пошумунањето учествуваа 80 вредни ученици од \/II и \/III одделение под надзор на 20 наставници. Но не беа само тие вредни. Голем број на ученици беа ангажирани во пошумувањето на училишниот двор каде беа засадени 15 садници и 28 трнедафили. А имаше и ученици (од оние помрзливите) кои имаа активност за уредување на училиштето и училишниот двор  каде беше уреден дел од училишниот  двор со сеење на трева. Сработивме се. Се надевам дека ќе има по нешто за уредување следната година.

                                                                                        Тамара Најдоска \/II б одд.  

АКТИВНОСТИ

ОУ: КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ

 ПРИЛЕП

Еко драма

 

Личности: Зоки, Маја, хартијата, пластиката, стаклото, планетата Земја и кантата за одпадоци.

 

Зоки: Здраво Маја. Гледам дека и ти си дошла половина час пред да почнат часовите.

Маја : Здраво  Зоки. Мило ми е што те гледам. Но дојдов порано затоа што отчукуваето на мојот часовник бил половина час порано. (разочарана)

Зоки: Си реков да не имаш некоја обврска.

Маја: Не, не.... Да не има нешто да ми кажеш ?

Зоки: Се прашував... Дали би дошла со мене на клупата во школскиот двор?

Маја: Секако. (упатувајќи се накај клупата)

Зоки: Што има ново? Како си?

Маја: Се е по старо...(престанува) Молам?

Зоки: Што? Што рече ?

Маја: Јас ништо, но слушнав некои гласови!

Зоки: (зачудено) И јас го чув истото. Шшшшшт! Слушај, отпадоците зборуваат! Забележуваш?

Маја: Да... Но, како е можно ова? (зачудено) Ајде да слушнеме што зборуваат!

 

Хартијата:  Леле, леле! Ми се смачи постојано да бидам на истото место,  неподвижна, валкана, неискористена. Веќе една недела лежам на ова место. На никого не му текнува да ме крене и да ме стави во кантата за одпадоци, а потоа,  да ме рециклираат. Тогаш би била убава, чиста, корисна а можеби и миризлива. Уф... тешко мене...кој ли ќе чека една година да се распаднам и да се спасам од овие маки!

 

Пластиката: Блазе  си ти! За мене една година не е ништо. Ти не би требало да се жалиш, една година е ситница! Јас овде стојам вака валкана, изложена на дожд, ветер, снег  и што ли не друго, веќе четири години! Тешко мене! За да се распаднам треба да чекам пет века! Ееееј слушаш, петстотини години ! Тоа е  знак колку несовесни луѓе има на планетава. Би сакала да се најдам во кантата за отпадоци, па да ме однесат во блиската фабрика за рециклирање, па да ме исчистат и повторно употребат и пак да станам убава, шарена и корисна !...

 

Стаклото: Е доста веќе! Не можам да ве слушам! Немојте да се жалите! Барем вас еден ден ќе ве снема!(налутено) А јас што да кажам. Јас постојано ќе живеам, никогаш нема да се распаднам. Постојано ќе ги гледам овие млади, невоспитани уништувачи на природата како ќе ме газат во училишниот двор. (тажно) Ех да бев во некоја канта само за стакло, а не вака исфрлена и валкана! Досега сто пати ќе ме рециклираа! Сега од мене бегат дури и инсектите. Воопшто не се чувствувам добро!

 

Кантата за одпадоци: Благодарам што сакате да се наоѓате во мене. Но ништо не помага. Е, кога би имале нозе. Но, одамна сфатив дека за ништо не служам. Празна сум, и исто многу тажна. Тешко мене!

 

 Планетата Земја: Престанете веќе еднаш! Не сте за жалење. Зошто само на себе си мислите? (плачливо) Има многу други како вас. Јас сите ве гледам и знам се за сите вас, но јас сум најмногу за жалење! Постојано сум загадена. Го носам теретот на целиот овој отпад, фрлан со векови наназад, ама станува неиздржливо. Не можам веќе да го поднесам овој терет.

Ве молам да престанете да се жалите, бидеќи ако се продолжи вака, јас ќе се распаднам, а вие ќе пропаднете заедно со мене. Ги трошам последните сили...

 

Маја и Зоки: (запрепастено, зачудено, со многу идеи во главата)

 

Маја: Зоки, ајде да направиме еколошка секција за заштита на целиот град. Ајде да ги собереме сите наши другарчиња и да им го кажеме што слушнавме и да се фатиме за работа. Ајде да ги собереме овие отпадоци и да ја усреќиме кантата и нашата драгоцена планета! Ајде...

                                                                                                                      Ацеска Роберта VI 3

                                

АКТИВНОСТИ

ОУ: РАМПО ЛЕВКАТА 

ПРИЛЕП

Стихови на тема "Екологија"

 

ЕКО ПОРАКА

 

За да бидеме здрави

и за да дишеме воздух чист

секој од нас треба да биде

добар и вреден екологист.

 

Тревата да не се гази

цвеќето да се чува и негува

ѓубрето да го фрламе

таму каде што треба.

 

Во детските мисли

има замислено вака:

зеленило и цвеќе

секој треба да сака.

 

Во парковите наши

дрвјата цутат и цвеќина разни.

Од зимски сон се будат

па расцутуваат.

 Марија Костадиноска \/Iг одд.

________________________________________________________________________

ПЕСНА ЗА ЕКОЛОГИЈАТА

 

Покрај изворот бистар

си прошетав денес

од цвеќина разни

си направив венец.

 

Бранчиња бистри се

шетаат низ водата

ко манекенки се прави

што ја следат модата.

 

И сонцето смело и

пчелката мила и

пеперутката лесна

заедно карај чистинката

пеат весела песна.

 Марија Костадиноска \/Iг

________________________________________________________________________

ЕКОЛОГИЈА

 

Земјата Планета очајно ве повикува

возрасни и деца против загадувањето

и уништувањето, за спас за неа ве довикува.

 

Големата опасност веќе е на пат

обемот на глечерот е во голем пад

двеилјади и дванаесета година (2012)

е предвидено светска катастрофа!

Светот мисли дека таа вест е мода

но неизббежно е сите ќе бидеме под вода.

 

Но не сеуште има време, со нашето умеење

мораме да дадеме се од себе, да подобриме

нашето живеење.

Подобрувањето на шумската вегетација е

ставено во предвид прво,

за здрав и чист воздух мора секој човек

да засади по некое дрво.

 

Луѓето во голем процент изумираат

тоа е од загадената храна што ја конзумираат.

Почвата не е виновна, виновниците сме ние,

индустријата ја загадува тоа не може да се крие.

 

Без вода нема живот тоа е многу јасно

затоа сите жители слушнете гласно!

секоја капка е многу важна

за да не биде нашата животна приказна тажна,

трудете се ова малку време не злоупотребувајтеја

само за дневните потреби употребувајтеја.

 

Ова ви го предложувам јас

здружете се сите во еден глас

очајно ве молам најдете спас,

затоа што земјата планета

ќе исчезне во еден час.

  Кети Ризмоска \/Iг одд.

АКТИВНОСТИ

ОУ: РАМПО ЛЕВКАТА 

ПРИЛЕП

Текстови на тема "Екологија"

 

ЕКОЛОГИЈА

Екологијата е наука за животната средина. Таа спаѓа во релативно младите биолошки науки што сеуште се развиваат барајќи ги патиштата за подобрувајне на нарушените односи помеѓу човекот и природата и за нејзиното унапредување. Поимот екологија е составен во 1866 година. Во последните години екологијата станува се поактуелна поради поголемите нарушувања во природата што ги предизвикува човекот. Ние имаме право на живот и наша обврска е да живееме во здрава и чиста средина. Земјата е единствената планета во вселената со својата велинчествена моќ и природна рамнотежа заслужува големо влијание и љубов. Основните медиуми за живот се: водата, воздухот и почвата. Човекот како ремек дело на природата , од секаде имал определено влијание врз природата и животот во неа. Паралелно со развојот на човекот тоа вилијаније се менувало  и по интензитетот и по карактерот, преименувајќи ја често пати границата на дозволеното при што се јавуваат несакани последици. Не му е дадена природата на човекот тој да ја искористува неа, да прави што сака со неа. Секој човек има право на свој живот или барем на борба за живот едноставно за тоа што постои. Човекот е најголем загадувач на природата, тој свесно или не, не мисли за понатамошниот дел од неговиот живот или за иднината на другите генерации.

                                                                                               Марија Велкоска \/Iг  одд. 

________________________________________________________________________

 

ЕКОЛОГИЈА

 Сонував еден чуден и интересен сон, сон кој верувам може да биде и стварност. Се искачив горе на небото и почнав да разговарам со нашата планета земја. Таа беше тажна и горко плачеше. Плачеше зошто луѓето и фрлале многу отпадоци и и било многу загадено. Го прашав и небото зошто е намуртено. А тоа ми одговори дека автомобилите го загадувале воздухот. А дали овој сон  може да биде стварност се прашувам јас? Посакувам да ја спасиме природата додека сеуште постои. А ние учениците посебно се залагаме за тоа. 21 март денот на екологијатаго обележавме работно. Го уредивме училишниот двор и засадивме нови дрва и разни цвеќиња.

Ги покануваме и возрасните да се придружат на нашата еко парола. Ние учениците и учесницитево оваа еко парола како и децата од целиот свет имаме јасна порака: Сакаме чиста природа со безброј расцутени цвеќиња, сакаме чист воздух и многу зеленило!

Многу би сакале природата да е чисто како порано да е исто. Реките да не пресушуваат, а работите во нив да не се гуша. Се прашуваме сите кога повторно чисто ќе биде. Ги броиме дните, а мислам дека тоа го посакуваме сите.

                                                                                          Христина Стеваноска \/Iв одд.    ________________________________________________________________________

 

ЕКОЛОШКИ ЧИСТАТА СРЕДИНА

НИ ГАРАНТИРА ПОДОБРО ЗДРАВЈЕ И ЖИВОТ

Човекот е живо суштество предодредено да се бори за совојот опстанок. Со цел да опсане, да преживеечовекот се стреми да ги помини сите граници што го загрозуваат неговиот живот вклучувајќи го тука и загадувањето на неговата животна средина.

Современиот начин на живеење брзиот пораз на индустриското производство, техниката, технологијата и современите форми на земјоделското производство кои се неизбежни заради задоволување на човековите потреби кои се повеќе се зголемуваат, предизвикуваат бројни негативни влијанија врз животната средина.

Денес сме сведоци на разновидни загадувања на животната средина и на земјата во целина. Очигледно е се. Не треба никој да ни каже за да знаеме дека на земјата има помалкум зеленило, а небото се почесто е сиво. Место дрва- високи оџаци од фабриките, бреговите на водите- депонии, а во водите живот често постои.Парче тревка, некое цвеќенце значи живот, но спаси безвреден живот во толку загадена средина. Во природата се е толку уничштено, безживотоно.

Зарем денешниот човек е толку безчувствителен? Не, секако. Свесен е човекот дека зависи од она што го опкружува, дека треба да го заштити, но е презафатен да се грижи за истото.

Зарем најсовршеното живо суштество, човекот ќе ги трпи, ќе ги толерира сите загадувања и уништувања кои се пришчина за сите заболувања. Заболувањата кои доведуваат до уништуивање на човештвото. Крајно време е да профункционира човековата економска светс. Ако ни е потешко да се одржиме за задоволувањата на животните и растенијата, да го направиме тоа за нашето поколение. Човекот треба да научи да и служи ан природата, да ја почитува и чува. Со таа заштита на природата човекот се заштитува самиот себе си, и неговото покпление.

                                                                                          Христина Стеваноска \/Iв одд. ________________________________________________________________________

 

ДА ЈА ЗАЧУВАМЕ ЧИСТА ЧОВЕКОВАТА ОКОЛИНА

Ние живееме во време кога науката и технологијата отидоа многу далеку, а ние сме сеуште тука во прегратките на нашиот единствен дом-Планетата Земја која со сето она што го  добива заслужува барем малку внимание и љубов. Како дел од неа човекот има одредено влијание врз природата. Но од она што можеме да го видиме и забележиме голем број од тие влијанија негативно се одразиле кон природата. Затоа природата почнува да моли и проколнува. Таа апелира до сите особено до најмладите  кои освен тоа што треба да ја чуваат природата треба да се чуваат и самите себе си. Но и покрај сите тие апели што ги испраќа природата човекот и понатаму продлжувада предзвикува еко-лошотии, катастрофи, со кои што се уништува себе си, а ги унштува и растителниот и животинскиот свет.

Водите плачат и молат. По нивните површини пловат огромни дамки од нафта и бензин, како резултат на пловењето на бродовите и танкерите и разни хемикалии што се испуштаат во нив од големите фабрики. Покрај водите воедно умираат огромен број животински свет кој што живее во водите. Рибите се трујат, а нивниот род изумира. Дрвјата, белите дробови постојано се сечат во потрага по обработливи површини и за огрев. Но наместо тоа ние треба да ги чуваме парковите, шумите, зеленилото, да посадуваме нови млади дрвја и со тоа ќе си обезбедиме подобра иднина за самите себе си  и за идните поколенија. Насекаде по улиците се забележуваат огромни депонии од отпадоци и ако се запрашаме зошто тоа е така ќе забележиме дека одговорот е мошне едноставен: затоа што човекот повеќе сака да ги фрла отпадоците покрај корпите отколку во нив. Тоа е само од неодоворноста која ја поседуваме. Дел од човековото население иако не забележително полека, ден по ден се труе од хемикалиите и ги уништува своите органи. Затоа треба да го дигнеме гласот за подобар живот во шега и здрава животна средина. Најпрво да си тргнеме секој од себе си, а потоа да им помогнеме на другите.

            Само така ќе се спасиме сите заедно.

                                                   Тамара Најдоска \/IIб одд.  ________________________________________________________________________

 

ЕКОЛОГИЈА

Еколгијата се грижи за чистотата на животната средина. За да биде чиста животната средина во која ние живееме не треба да ја загадуваме. Загадувањето се врши со фрлањеа на отпадоци во неодредено место, со чадот на куќите, со чадот на оџаците на фабриките, со чадот на автомобилите и други. Затоа не фрлајте ѓубрена неодредено место, ставајте филтри за оџаците од фабриките и на аусплусите на автомобилите и други. Запомнете дека чистотата е половина од здравјето. Немојте да ги сечите дрвјата затоа што тие испуштаат кислород, а со тоа го прочистуваат воздухот. Не ја задагувајте животната средина и воздухот за да имате здрав живот.

                                                                                                            Ѓорѓи Вељански \/в одд.

АКТИВНОСТИ

ОУ: ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ ПРИЛЕП

Текстови на тема "Екологија"

  

ЧИСТА ЕКОЛОШКА СРЕДИНА - ПОДОЛГ ЖИВОТ ЗА ЛУЃЕТО

 

           Чистата средина значи живот. А колку е таа чиста и здрава сликовито секојдневно ни го покажуваат нечистите улици, езерата, загаденте реки, и чадот од воздухот.

            Големите оџаци кои гордо се издигнуваат низ воздушниот простор ни го земаат нас чистиот кислород, кој се помалку го вдишуваме.

Напредокот на хемиската индустрија е на големо ниво, но невниманието на фабриките е на едно такво ниво што ниту ние децата не го посакуваме многу. Загадените реки и изумрениот животински свет, во нив се резултат на успешните хемикалии. Јавните гласала секојдневно се заложуваат за чиста и еколошка уредна средина. Но попусто е се, ние од еколошката  средина велиме и прашуваме! :" Зошто не се стават филтери на загадувачите? " Сакаме да живееме да дишиме чист кислород. Да го зачуваме она што природата го дала, да го почитуваме законот на природата. Млади фиданки да засадуваме на големите голини. И многу повеќе да внимаваме да не го скршиме дрвото што некој свесно и хумано го засадил, затоа што тоа значи живот. Планетата ни е во опасност. Озонот е нарушен. А сето тоа е резултат на нечовечкото неразумение. Сакаме посветла иднина. Сакаме да живееме во еколошка чиста средина. Нека не биде тоа на 21 март, кога треба да размислуваме само на екологијата. Бидејќи нашата плаета земја заслужва повеќе денови.

             Затоа ве молиме Вие кои стоите над сите овие нечистотии и да ги решите, затоа пред се " Сакаме чист воздух, чиста вода ". Чистата човекова животна средина, вода, воздух, почва и храна  - здрава млада генерација донеси со иднина.

 

ПЛАНЕТАТА ЗЕМЈА

 

              Ние сме дел од Земјата и таа е дел од нас.Таа не им припаѓа на луѓето,туку луѓето и припаѓаат неа.Сите работи се поврзани како крвта која соединува едно семејство.Што и да ја погоди Земјата ги погодува и луѓето.Луѓето не го ткаат ткаењето на животот,тие се само една нишка во него.Што и да му направат на тоа ткиво си прават себе си.

            Земјата не повикува да се разбудиме,да развиеме заеднички принципи за обликување на нашата иднина во рамнотежа со нашата планета.Секој од нас тежнее да живее онака како што му доликува на чоек.Единственото суштество кое е свесно,несвесно го уништува она што му е најпотребно-својот дом,планетата земја.Опасности се закануваат од сите страни кои како црни ѓаволи ја демнат и чекаат момент да ја уништат.Сведоци сме на многу еколошки зла,кои се случуваат и се правиме неми и слепи пред наездите што уништуваат.Свеста и совеста кај луѓето понекогаш како да заспива или пак,намерно или не,се причина за еколошката катастрофа што и се заканува на Земјата.Со децении планетата алармира и повикува за спас,нејзин и на најзините чедо.Но за тоа најмногу треба да се грижат возрасните.Зошто тие се и најголемите виновници.А ние,децата и младите треба само совесно да се однесуваме за се околу нас.А кога би имале моќ,односно кога би имал моќ би наредил на сите луѓе да се грижат за својата планета како кон најнежно новороденче кое го чуваме со најголема љубов за да ни порасне.

            Да го слушнеме нејзиниот аларм,да преземеме се што можеме и да ги натераме возрасние да размислат за своите постапки зашто навистина ни треба здрав дом за среќно да растеме

 

 НЕМАМЕ РЕЗЕРВНА ПЛАНЕТА

 

             Загадувањета кои настануваат во нашата средина лошо влијаат и врз нашата планета.Општата загаденост го нарушува пред се естетскиот изглед на еден град.

            Да не заборавиме на тоа дека секој од нас заслужува убав град и еколошки не загадена планета.Многу е убаво кога ние би знаеле како да се грижиме за нашата планета.Загадувањето на водата за пиање претставува еден од факторите за разболување на еден народ.Загадувањето на почвата која ни го дава изворот на енергија-храната,голема и можноста за намалување на животот на планетата.И воздухот од колите кои се се почесто застапени како да мислиме и веруваме дека и не е толку штетен,го зголемува ризикот за заболување.Човекот е создаден за да ја одгледува,одржува планетата,а не нејзиниот развиток да го намалува и оневозможува.Конкретно во нашиот крај чистотата е на ниско ниво.Нашата популација не доволно обрнува внимание за тоа каде ги фрла отпадоците,каде ќе згазне,каде ќе седне...

Имаме многу мал број на паркови,кои по наша вина не се зелени.Одржувањето на екологијата-чиста средина-значи подобар,поздрав и подолг живот.Свеста кај младите скоро и ја нема.Доколу секој еден од нас,опаковката од мастиката наместо на тротоарот ја фрли во корпата за отпадоци би се намалило за процент загадувањето.

            Заштитувајте ја средината во која живеете со тоа ја зачувувате и нашата планета.Бидејќи е една навистина немаме резервна планета.

                                                                                                                                  Ѓоко Шикароски

                                                                                                           

АКТИВНОСТИ

ОУ: КРУМЕ ВОЛНАРОСКИ ТОПОЛЧАНИ

Одбележување на Светскиот ден на мирот

По повод одбележување на Светскиот ден на мирот - 21 Септември во нашето ОУ: "Круме Волнароски"-Тополчани беа реализирани повеќе активности во кои учествуваа учениците од V до VIII одделение. По тој повод тие извршија естетско уредување на училишниот двор со тоа што прво се реализираше акција за есенско чистење на дворот, а потоа секое одделение засади "свое" дрвце. Притоа, учениците беа позитивно мотивирани за работа и задоволни од постигнатиот ефект, а акцијата заврши со ветување дека учениците ќе продолжат и понатаму да се грижат за дрвцата. Во однос на ова, одговорната наставничка Цена Ангелеска потврдува дека во изминатиов период учениците одговорно се однесуваат кон посадените дрвца и со голема радост и нетрпение го очекуваат и денот на дрвото за да продолжат со вакви активности.

АКТИВНОСТИ

ОУ: КРУМЕ ВОЛНАРОСКИ ТОПОЛЧАНИ

Одбележување на Светскиот ден за испитување на водата

По повод одбележување на Светскиот ден испитување на водата во нашето ОУ: "Круме Волнароски"-Тополчани беа реализирани активности во кои учествуваа учениците од VII одделение, бидејќи самите активности беа во корелација и со наставните содржини предвидени со наставниот план и програма за часот по хемија во VII одделение т.е. запознавање на учениците со лабораториски прибор и изведување на лабораториски експеримент. Активностите се одвиваа на два наставни часа по следниот редослед:

-         замање на примерок на вода;

-         фиксирање на кослородот;

-         проверка на видливоста на водата;

-         растворен кислород и нитрити;

-         рН вредност и температура на водата.

При тоа, за секој обид се правеа по три проби (една од страна на наставникот, а потоа учениците), па се пресметуваше средна вредност.

Предметната наставничка Вера Стојаноска оценува дека на часот во целост биле реализирани планираните цели, заинтересираноста и активноста на учениците била на високо ниво и при тоа изразува огромна благодарност за донираниот прибор од страна на ГЛОБЕ бидејќи истиот во голема мера ја овозможил практичната реализација на часот, односно активната работа на наставникот и учениците.

Во однос на постигнатите резултати од направените експерименти т.е. од земениот примерок за испитување на водата, со задоволство може да се констатира дека непосредната околина во која се наоѓа нашето училиште е релативно незагадена, а наша цел е и понатаму да ја зачуваме чиста и здрава.

АКТИВНОСТИ